28 Ağustos 2014 Perşembe

Mobil ve Bilgisayar için Oyun Yapımı-Game Maker Studio

Merhabalar. Bu yazımızda oyun programlamaya bir yerden başlamak isteyen arkadaşlar için basit ve kullanışlı bir oyun motoru olan Game Maker Studio'yu inceleyeceğiz. Windows, IOS, Android, Steam gibi bir çok ortama ticari 2d oyunlar geliştirmek isteyen hevesli arkadaşlarımızın bu yazımızı okumasında yarar var.
GMS(Game Maker Studio) nasıl bir programdır?
GMS 2d ve sınırlı 3d oyunlar programlamak için kullanılan basit arayüzlü, hızlı ve kolay bir oyun motorudur. Kolay olmasının temel sebebi hiçbir programlama yapmadan sürükle-bırak yöntemiyle dahi belli seviyeye kadar oyun tasarlayabiliyorsunuz. Kendi bünyesinde barındırdığı resim ve animasyon editörü sayesinde arkaplanlar, butonlar, animasyonlu sprite'lar hazırlayabiliyorsunuz.
Barındırdığı Box 2d fizik motoru sayesinde fiziksel oyunlar yapabiliyorsunuz. Bu sayede oyununuz daha gerçekçi ve zevkli bir hale geliyor. Tabi ki oyunun gerçekçiliği sizin programlama bilginize kalıyor.
GMS için herhangi bir programlama geçmişim olmalı mı?
Elbette ki programlama tecrübeniz size büyük bir avantaj sağlayacak. Fakat hiçbir programlama dili bilmeseniz dahi sürükle bırak yöntemiyle oyun tasarlama şansınız var. Bunun için GMS'nin kendi aksiyon kütüphanesindeki aksiyonları olaylara göre yerleştiriyorsunuz ve oyunun temel mantığını bu şekilde oluşturabiliyorsunuz. Bu aksiyon kütüphanesini kendiniz geliştirebiliyor veya hazır aksiyon kütüphanelerini ekleyerek genişletebiliyorsunuz.
Bildiğim programlama dillerini kullanabilecekmiyim? GMS'nin dili yeterli mi?
Game Maker Language yani GMS'nin dili oldukça geniş ve kullanışlı. Bunun yanında dahili kod editörü sayesinde ise kod yazmak kolaylaşacak. Oldukça geniş olan bu dili kendi bildiğiniz doğal dillerle de genişletebiliyorsunuz. Game Maker Studio'nun  Windows, Android ve IOS'ta  genişletilme imkânı var. Bu eklentileri de c++ ve Java ile yazabiliyorsunuz. Bu sayede dahili dilin yeterli olamadığı noktalarda bildiğiniz dillerle genişletebileceksiniz.

Game Maker Studio Arayüzü
GMS arayüzünün oldukça kullanışlı olduğunu farkedeceksiniz. İhtiyacınız olan bütün bileşenler güzel bir hiyerarşi sayesinde karşınızda olacak. Arayüzün görebildiğim tek dezavantajı kısayol tuşlarının yetersiz oluşu. Bu akıcı çalışmanızı engelleyen büyük bir faktör. 
Game Maker Studio Yapısı
a-Sprites
Oyun içinde kullanılacak animasyonlar ve küçük resimlerin bulunduğu klasördür. Burada animasyonlarınızı düzenleyebilir fiziksel kalıplarını oluşturabilir ve temel efektler ekleyebilirsiniz.
b-Sounds
Oyun içindeki seslerin klasörü. Game Maker Studio içerisinde dahili ses düzenleyicisi yok fakat oyun içinde gerçek zamanlı olarak gain, fall-off gibi temel efektleri ekleyebiliyorsunuz. Ayrıca geniş 3d ses motoru sayesinde oyuncunuza gerçekçi bir ses ortamı sunabiliyorsunuz.
c-Backgrounds
Oyun içindeki arkaplan resimlerinin ve 3d modellerin texture'larının saklandığı bölümdür.
d-Paths
Burada objelerinizin oyun içerisinde takip edeceği sabit yolları çizebiliyorsunuz. Bu yolları oyun içerisinde kullanabiliyorsunuz.
e-Scripts
Bu klasörde Game Maker Language ile yazdığınız scriptleri kaydediyorsunuz. Daha sonrasında oyunun içinde bu scriptleri argümanlarla çağırabiliyorsunuz.
f-Fonts
Oyun içinde kullanılacak fontların klasörü.
g-Timelines
Bu klasörde oyunun adımlarını zaman olarak kontrol edip aksiyonlar ekleyebiliyorsunuz. Burada da aksiyon kütüphanesini kullanabiliyorsunuz.
h-Objects
Bu klasörde oyunumuzun içerisinde oyun ortamını ve karakterleri yönetecek olan objeler yer alıyor. Diğer dillerdeki sınıf kavramına benzerdir. Her objenin çeşitli davranışlar sergileyeceği tetikleyici olayları bulunmaktadır. Bunun yanında tasarım aşamasında obje oyun ortamına(room) eklenmezse program sürecinde etkisi olmaz.
i-Rooms
Bu klasörde oyununuzdaki stage'ler yer alır. Level veya karşılama ekranı tasarımlarını buradan yönetebilirsiniz.
j-Included Files
Oyunda kullanılacak ek dosyaların bulunduğu bölüm(resim, doküman, dll vb.)
k-Extensions
Oyunda kullanılacak olan eklentiler. Bu eklentiler c/c++ ve java ile yazılabilir ve derlenmiş dll'ler le ek fonksiyonlar getirilebilir.
l-Constants
Oyununuzda kullanılacak olan sabitlerin bulunduğu bölüm.
GMS'nin Derleyebildiği Ortamlar
GMS Steam,Windows,Windows Phone 8,Android,IOS,Tizen,Mac OS,Ubuntu,HTML5 ortamları için derlenebiliyor. Fakat bu derleme olanakları için bir şekilde ücretli olan Professional ve üstü sürümler gerekmektedir.

Teşekürler. Emeğe Saygı.

Share This!



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Popüler Yazılar

Takip Et!

Hakkında

Teknoloji ve sanat blogu.